Even zeiken met: Yannou Tamis

• door

Je hebt helden én je hebt HELDEN. Bobbie Goud is dé held van Urinetown. En ook helden kunnen af en toe eens goed zeiken. Dus houd je plas nog even op, want dit wil je lezen. Wij hebben een nieuwe ‘Even zeiken met’ voor jou met Yannou Tamis (die stiekem ook wel een beetje onze Unidos-held is).

Yannou Tamis
Bobbie Goud – De held van het verhaal

Je kunt morgen één ding aan de wereld verbeteren. Wat kies je?
Van nu af aan gaan we volledig over naar duurzame energie: zo voorkomen we een doemscenario met een klimaatramp á la Urinetown, blijft er genoeg water voor iedereen en kunnen we allemaal tot in de eeuwigheid in vrijheid plassen. Wanneer we maar willen, waar we maar willen en met wie we maar willen.

Waar ben jij in het leven nou niet zo’n held in?
Schoonmaken. In die zin heb ik in de musical in de rol van Bobbie niet echt een droombaan (toilethulpje). Ook vanuit persoonlijk carrièreperspectief begrijp ik dan ook des te beter dat Bobbie een opstand begint.

Best leuk die Lot. Maar op welk bekend persoon had jij ooit een eigenaardige crush?
Als kind heb ik de film Ja Zuster Nee Zuster nét iets te vaak gezien – allereerst omdat ‘t de eerste musical(film) was die ik zag en ik die fantastisch vond. Maar ook vooral vanwege een (nog steeds bestaande) crush op Waldemar Torenstra. Zingend over ‘duifies, bovenop ‘t dak’ in z’n – overigens verschrikkelijk lelijke – onderbroek. Hij lijkt ieder jaar knapper te worden, dus tot op de dag van vandaag ben ik stinkjaloers op Sophie Hilbrand (tr*t).

Waarom moeten mensen komen kijken naar Urintown?
Urinetown is één van de meest absurde musicals die ik ken, vol humor en hysterische muziek. Verder is het verhaal (hoe bizar dan ook) enorm actueel. In Urinetown is Bobbie’s geloof in een betere, schonere en meer rechtvaardige wereld natuurlijk enorm te prijzen. Het wordt echter duidelijk dat voorkomen beter is dan genezen en dat we dus een beetje beter voor onze wereld moeten zorgen. Ook om te voorkomen dat enge machtsmannetjes als Reinhard Kleinhart aan het roer te komen te staan. Voor keihard lachen én een beetje bewustwording: komt allen naar Urinetown!

Denk je na het lezen? Hé waarom heb ik eigenlijk nog geen kaartjes?! Ga dan snel naar de website van de Stadsschouwburg Velsen en bestel kaartjes.